Osnova témat
- Úvod
- Téma 11 - Školství
Téma 11 - Školství
ANOTACE (co hlavního kurz přinese)
PREZENČNÍ učební materiál
Cílem kurzu je přinést stručný, jasný a srozumitelný přehled a výklad hlavních kompetencí obce jako základního územního samosprávného celku vůči školám, které obec zřizuje. Jedná se zejména o tyto oblasti:
- zřizování školy a organizační změny
- řízení školy prostřednictvím orgánů školy
- personální kompetence obce vůči řediteli školy
- kontrolní činnost obce vůči škole
- zabezpečení činnosti školy po stránce finanční a majetkové
E - LEARNING
V základním e-learningovém vzdělávání (2. část vzdělávacího modulu) budou vysvětleny kompetence ředitele školy jako statutárního orgánu školy a to jak v souvislosti s procesem výchovy a vzdělávání tak v souvislosti s pracovněprávní problematikou, kontrolní činností a hospodařením organizace. Bude objasněn základní vztah mezi obcí jako zřizovatelem školy a ředitelem školy. Dále v této části budou řešeny kompetence a vzájemná provázanost jednotlivých orgánů školy, tj, ředitele školy jako statutárního orgánu, pedagogické rady jako poradního orgánu ředitele a školské rady umožňující zákonným zástupcům nezletilých žáků, zletilým žákům a studentům, pedagogickým pracovníkům školy, zřizovateli a dalším osobám podílet se na správě školy.
Kontrolní kompetence obce vůči škole, kterou zřizuje, budou objasněny výčtem jednotlivých oblastí, které podléhají kontrole ze strany obce, a oblastí, které jsou v kompetenci jednotlivých dalších kontrolních orgánů jako například Česká školní inspekce.
ODBORNÝ KONZULTANT
Petr HALADA
- učitel na základní škole
- starosta obce
- člen pracovních skupin na MŠMT pro financování regionálního školství a pro OP VVV
- realizace 3 projektů OPVK
LEKTOR
Mgr. Jiří HOLÝ
- ředitel Vzdělávacího institutu Středočeského kraje
- člen Národní rady pro kvalifikace
- dlouholetý lektor v oblasti kompetencí veřejné správy ve školství
- zkušenosti z výkonu funkce vedoucího správního a organizačního oddělení krajského odboru školství a z funkce ředitele školského úřadu
- realizace 9 projektů OPVK a 1 projektu OPLZZ
OSNOVA:
- pracovně právní vztahy zřizovatele vůči školskému zařízení
- výběrové řízení na funkci ředitele školy
- majetkové zajištění činnosti školského zařízení
Časová dotace: 1 hodinaOSNOVA:
- financování činnosti školského zařízení ze strany obce a státu
Časová dotace: 1 hodina
- zřizování školy a organizační změny
- Upravit Téma 12 - Sociální oblast
Upravit Téma 12 - Sociální oblast
ANOTACE (co hlavního kurz přinese)
PREZENČNÍ učební materiál
Kurs by měl účastníkům usnadnit orientaci v sociální oblasti, která se bezprostředně týká obcí.
E - LEARNING
Praktické informace k vědomostem z prezenčního studia a více vysvětlí některé pojmy, se kterými se mohou zástupci obcí při řešení sociálních otázek setkat.
ODBORNÝ KONZULTANT
Mgr. Radek BRÁZDA
- Starosta obce
- od r. 2005 (koordinace a řízení při povodňových situacích v obci v letech 2006 a 2010)
- Rok v obci, redaktor kapitoly krizové řízení
LEKTOR
Bc. Věra DVOŘÁKOVÁ
- ředitelka Farní charity Litomyšl
- členka Etické komise DCHHK
- sociální pracovnice
- 2 funkční období místostarostka obce Vraclav
- zaměření na koncepční a metodickou práci v sociální oblasti.
OSNOVA:
- Sociální bydlení
- návrh zákona o sociálním bydlení a další zákonné předpisy pro tuto oblast
- práva a povinnosti obce v oblasti sociálního bydlení
- sociální politika obce pro zajištění bydlení sociálně potřebných v obci, tj. senior, rodin s malými dětmi, sociálně slabších apod
-
Sociálně vyloučené lokality - organizace fungujících pro tuto oblast (Agentura pro sociální začlenňování, nestátní neziskové organizace jako např. Člověk v tísni apod.)
- Zaměstnanost
- Obecní politika zaměstnanosti – podpora drobného podnikání v obci, budování podnikatelských inkubátorů a průmyslových zón v obci.
- Veřejně prospěšné práce jako nástroj podpory zaměstnanosti občanů obce – základní informace o programu, možnosti obce.
- Veřejná služba.
- Trest obecně prospěšných prací – základní informace, spolupráce s Probační a mediační službou ČR, poskytování informací soudům o výkonu trestu
- Zdravotní péče o obyvatele obce
- možnosti obce pro zřízení ordinací v obci
- podpora praktickým lékařům pro vybudování ordinace
- problematika prevence drogové kriminality s důrazem na spolupráci obce a školy, pokud je v obci zřízena.
OSNOVA:
- Sociální bydlení
- návrh zákona o sociálním bydlení a další zákonné předpisy pro tuto oblast
- práva a povinnosti obce v oblasti sociálního bydlení
- sociální politika obce pro zajištění bydlení sociálně potřebných v obci, tj. senior, rodin s malými dětmi, sociálně slabších apod
Sociálně vyloučené lokality - organizace fungujících pro tuto oblast (Agentura pro sociální začlenňování, nestátní neziskové organizace jako např. Člověk v tísni apod.)
- Zaměstnanost
- Obecní politika zaměstnanosti – podpora drobného podnikání v obci, budování podnikatelských inkubátorů a průmyslových zón v obci.
- Veřejně prospěšné práce jako nástroj podpory zaměstnanosti občanů obce – základní informace o programu, možnosti obce.
- Veřejná služba.
- Trest obecně prospěšných prací – základní informace, spolupráce s Probační a mediační službou ČR, poskytování informací soudům o výkonu trestu
- Zdravotní péče o obyvatele obce
- možnosti obce pro zřízení ordinací v obci
- podpora praktickým lékařům pro vybudování ordinace
- problematika prevence drogové kriminality s důrazem na spolupráci obce a školy, pokud je v obci zřízena.
- Starosta obce
- Téma 13 - Krizové řízení
Téma 13 - Krizové řízení
ANOTACE (co hlavního kurz přinese)
Získání základních informací z oblasti krizového řízení, připravenosti starosty a obce na mimořádné situace, spolupráce s orgány krizového řízení.
Modul krizové řízení řeší problematiku managementu ve zvláštních podmínkách. Za normálního stavu, tedy v době, kdy si můžeme vše naplánovat používáme běžné funkce managementu. Nastanou-li ale události, které se vymykají běžným pravidlům a konvencím managementu, pak hovoříme o krizovém řízení. Předložený materiál Vám pomůže lépe se zorientovat v obtížných životních situacích a to zejména ve spojitosti s mimořádnými událostmi.
Krize není konec, krize je příležitost!
ODBORNÝ KONZULTANT
Mgr. Radek BRÁZDA
- Starosta obce od r. 2005
- koordinace a řízení při povodňových situacích v obci v letech 2006 a 2010
- Rok v obci, redaktor kapitoly krizové řízení
LEKTOR
Ing. Lubomír KŘÍŽ, Ph.D.
- Od roku 1996 do současnosti působí jako vedoucí pracovník havarijní služby, která se zabývá likvidací ekologických škod po ropných haváriích.
- Dlouholetá zkušennost z krizového managementu, z řídících činností zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik spojených s únikem ropné látky, s plánováním, organizováním, a realizací činností prováděných v souvislosti s řešením havarijní situace.
- V roce 2001 absolvoval na ČVUT Praha v rámci programu Tempus kurz „Operativní řízení protipovodňové ochrany“.
- Při Vyšší odborné škole stavební a Střední škole stavební ve Vysokém Mýtě vede „Školení pro zástupce povodňových komisí obcí.“
OSNOVA:
Krizové řízení
Působnost orgánů v krizovém řízení - hejtmana a bezpečnostní rady, starosty a krizového štábu starosty, HZS kraje – operační střediska, příslušníci HZS, tísňová linka.
Požární ochrana
Stanovená dokumentace obce v požární ochraně – požární řád, poplachové směrnice, evakuační plány budov a dalších míst shromáždění většího počtu osob, ohlašovna požárů.
Jednotka Sboru dobrovolných hasičů obce
- základní dokumentace Jednotky – zřizovací listina, jmenování velitele Jednotky, Dohody o členství v Jednotce, odměňování členů Jednotky, zdravotní prohlídky členů Jednotky,
- spolupráce Jednotky a Sboru jakožto spolku,
- připravenost Jednotky na mimořádné situace.
Povodně a další mimořádné situace
- stupně povodňové aktivity,
- povodňové prohlídky – rozsah a výsledky,
- povodňové plány – obsah a zpracování,
- předpovědní, výstražná a varovná služba,
- záchranné a zabezpečovací práce,
- protipovodňová opatření a jejich financování,
- další mimořádné situace – vyhlášení mimořádných opatření, ochranná hygienická pásma.
Časová dotace: 1 hodinaOSNOVA:
Krizové řízení
Mimořádná situace a připravenost starosty a obce na ni (povodeň, ptačí chřipka, rozsáhlý požár apod.) a organizace jejího zvládání (praktický příklad zvládání mimořádné situace v obci – fotografie, videa, dokumentace).
Požární ochrana
Dokumentace obce v požární ochraně – požární řád, požární poplachové směrnice, požární knihy, evakuační plány budov a dalších míst shromáždění většího počtu osob, ohlašovna požárů (vzory jednotlivých dokumentů).
Jednotka Sboru dobrovolných hasičů obce
- základní dokumentace Jednotky – zřizovací listina, jmenování velitele Jednotky, Dohody o členství v Jednotce, odměňování členů Jednotky, zdravotní prohlídky členů Jednotky (vzory jednotlivých dokumentů),
- spolupráce Jednotky, HZS kraje a Sboru jakožto spolku (kulturní, sportovní a společenské akce – fotografie, videa, prezentace).
Povodně a další mimořádné situace
- stupně povodňové aktivity (vyhlášení a odvolání jednotlivých stupňů – vzory),
- povodňové prohlídky – rozsah a výsledky (vzor dokumentu),
- povodňové plány – obsah a zpracování (vzor povodňového plánu, elektronická verze povodňového plánu, POVIS),
- předpovědní, výstražná a varovná služba (odkazy na tuto službu, zajištění místní hlídkové služby),
- záchranné a zabezpečovací práce (spolupráce s HZS kraje, hejtmanem a bezpečnostní radou kraje, povodňovou komisí ORP, využití prostředků podnikajících právnických a fyzických osob, pomoc dalších osob při zvládání mimořádných situací),
- protipovodňová opatření a jejich financování (spolupráce při přípravě PPO s místně příslušnými správci vodních toků, návrhy opatření, odkazy na dotační tituly).
Časová dotace: 1 hodina
- Starosta obce od r. 2005