Osnova témat
- Úvod
- Téma 3 - Veřejné finance, dotace, majetek obce
Téma 3 - Veřejné finance, dotace, majetek obce
- veřejné
finance (úvod
do problematiky)
- právní
předpisy z oblasti veřejných financí
- rozpočtový
proces u obcí
- transfery
(dotace, granty, příspěvky) ve vazbě na poskytovatele a příjemce
- majetek
obce a hospodaření s ním
- chyby u obcí při hospodaření s majetkem
ODBORNÝ KONZULTANT
Ivana Uhrová
- uvolněná
starostka obce
- certifikovaná
účetní
- dlouholetá
praxe z kontrolní činnosti zaměřené na veřejnou správu,
finanční hospodaření neziskových organizací
- dlouholetá
praxe z finančního odboru okresního a později krajského úřadu
jako ekonom odboru sociálních věcí a zdravotnictví
LEKTOR
RNDr. Zdeněk Matěj, Ph.D.
- odborný asistent, Fakulta informatiky, Masarykova Univerzita
- bývalý člen finančního výboru obce Ruda nad Moravou
- tvůrce softwarů pro analýzu finančních dat obcí
- spoluúčast na několika projektech TAČR a GAČR
- Osnova:
- Veřejné finance, veřejná správa
- Předpisy upravující rozpočet a financování obcí (zákon č. 218/2000 Sb.l, zákon č. 250/2000 Sb., zákon č. 243/2000 Sb., zákon o rozpočtovém určení daní)
- Proces sestavování rozpočtu obcí s vazbou na státní rozpočet, povinnost jeho zveřejnění, schvalování v orgánech obcí, střednědobý výhled rozpočtu
- Transfery ve vazbě na příjem a poskytování, rozdělení na investiční a neinvestiční s povinností finančního vypořádání,vazba na státní rozpočet a rozpočet kraje, příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím, příspěvky, granty a dotace z rozpočtu obce spolkům, podnikatelům a nevýdělečným organizacím
- Majetek obce, hospodaření, předpisy upravující hospodaření s majetkem obcí - prodej, pronájem, dar, zástava nemovitého majetku
- Chyby při hospodaření s majetkem obcí
Osnova:
- Veřejné finance, veřejná správa
- Předpisy upravující rozpočet a financování obcí (zákon č. 218/2000 Sb.l, zákon č. 250/2000 Sb., zákon č. 243/2000 Sb., zákon o rozpočtovém určení daní)
- Proces sestavování rozpočtu obcí s vazbou na státní rozpočet, povinnost jeho zveřejnění, schvalování v orgánech obcí, střednědobý výhled rozpočtu
- Transfery ve vazbě na příjem a poskytování, rozdělení na investiční a neinvestiční s povinností finančního vypořádání,vazba na státní rozpočet a rozpočet kraje, příspěvky zřízeným příspěvkovým organizacím, příspěvky, granty a dotace z rozpočtu obce spolkům, podnikatelům a nevýdělečným organizacím
- Majetek obce, hospodaření, předpisy upravující hospodaření s majetkem obcí - prodej, pronájem, dar, zástava nemovitého majetku
- Chyby při hospodaření s majetkem obcí
- veřejné
finance (úvod
do problematiky)
- Téma 4 - Kontrolní řád
Téma 4 - Kontrolní řád
- rozlišení
vnitřního kontrolního systému a veřejnosprávní kontroly
- potřeba
dobře fungujícího kontrolního systému pro výkon státní
správy a samosprávy
- aplikace
právních norem v procesu kontrolní činnosti obcí
- odpovědnost
řídících pracovníků
- praktické zkušenosti kontrolního řádu
ODBORNÝ KONZULTANT
Ivana Uhrová
- uvolněná starostka obce
- certifikovaná účetní
- dlouholetá praxe z kontrolní činnosti zaměřené na veřejnou správu, finanční hospodaření neziskových organizací
- dlouholetá praxe z finančního odboru okresního a později krajského úřadu jako ekonom odboru sociálních věcí a zdravotnictví
LEKTOR
RNDr. Zdeněk Matěj, Ph.D.
- odborný asistent, Fakulta informatiky, Masarykova Univerzita
- bývalý člen finančního výboru obce Ruda nad Moravou
- tvůrce softwarů pro analýzu finančních dat obcí
- spoluúčast na několika projektech TAČR a GAČR
- Osnova:
- Legislativní rámec – seznam předpisů (zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, prováděcí vyhláška č. 416/2004, zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole – kontrolní řád, účinný od 1. 1. 2014 a změnový zákon č. 64/2014 Sb., účinný od 1. 5. 2014).
- Finanční kontrola, veřejnosprávní kontrola a vnitřní kontrolní systém (obecná formulace finanční kontroly, cíle finanční kontroly a její organizační zajištění, veřejnosprávní kontrola u žadatelů a příjemců dotace z rozpočtu ÚSC a postavení příjemců těchto dotací, zajištění vnitřního kontrolního systému v obci - předběžná, průběžná a následná kontrola).
- Kontrolní řád obce – vnitřní předpis (kdo ho schvaluje, základní obsah předpisu – vnitřní kontrola /schvalovací postupy dle zákona o finanční kontrole/, vnější kontrola v rámci samostatné a přenesené působnosti, podpisové vzory odpovědných pracovníků v rámci řídící kontroly, vzor protokolu o provedené veřejnosprávní kontrole).
- Kontrolní řád v praxi - vazba na správní řád, nejdůležitější práva a povinnosti kont- rolujících a kontrolovaných, povinnost prokázat se pověřením ke kontrole, povinnost oznámit zahájení kontroly, povinnost pořizovat protokol o kontrole, právo podat námitky proti kontrolnímu zjištěn í, způsoby vyřizování námitek a další.
- Osnova:
- Legislativní rámec – seznam předpisů (zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, prováděcí vyhláška č. 416/2004, zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole – kontrolní řád, účinný od 1. 1. 2014 a změnový zákon č. 64/2014 Sb., účinný od 1. 5. 2014).
- Finanční kontrola, veřejnosprávní kontrola a vnitřní kontrolní systém (obecná formulace finanční kontroly, cíle finanční kontroly a její organizační zajištění, veřejnosprávní kontrola u žadatelů a příjemců dotace z rozpočtu ÚSC a postavení příjemců těchto dotací, zajištění vnitřního kontrolního systému v obci - předběžná, průběžná a následná kontrola).
- Kontrolní řád obce – vnitřní předpis (kdo ho schvaluje, základní obsah předpisu – vnitřní kontrola /schvalovací postupy dle zákona o finanční kontrole/, vnější kontrola v rámci samostatné a přenesené působnosti, podpisové vzory odpovědných pracovníků v rámci řídící kontroly, vzor protokolu o provedené veřejnosprávní kontrole).
- Kontrolní řád v praxi - vazba na správní řád, nejdůležitější práva a povinnosti kont- rolujících a kontrolovaných, povinnost prokázat se pověřením ke kontrole, povinnost oznámit zahájení kontroly, povinnost pořizovat protokol o kontrole, právo podat námitky proti kontrolnímu zjištěn í, způsoby vyřizování námitek a další.
- rozlišení
vnitřního kontrolního systému a veřejnosprávní kontroly