Osnova témat
- Úvod
- Téma 11 - Školství
Téma 11 - Školství
PREZENČNÍ
Cílem kurzu je přinést stručný, jasný a srozumitelný přehled a výklad hlavních kompetencí obce jako základního územního samosprávného celku vůči školám, které obec zřizuje. Jedná se zejména o tyto oblasti:
- zřizování
školy a organizační změny
- řízení
školy prostřednictvím orgánů školy
- personální
kompetence obce vůči řediteli školy
- kontrolní
činnost obce vůči škole
- zabezpečení
činnosti školy po stránce finanční a majetkové
E - LEARNING
V základním e-learningovém vzdělávání (2. část vzdělávacího modulu) budou vysvětleny kompetence ředitele školy jako statutárního orgánu školy a to jak v souvislosti s procesem výchovy a vzdělávání tak v souvislosti s pracovněprávní problematikou, kontrolní činností a hospodařením organizace. Bude objasněn základní vztah mezi obcí jako zřizovatelem školy a ředitelem školy. Dále v této části budou řešeny kompetence a vzájemná provázanost jednotlivých orgánů školy, tj, ředitele školy jako statutárního orgánu, pedagogické rady jako poradního orgánu ředitele a školské rady umožňující zákonným zástupcům nezletilých žáků, zletilým žákům a studentům, pedagogickým pracovníkům školy, zřizovateli a dalším osobám podílet se na správě školy.
Kontrolní kompetence obce vůči škole, kterou zřizuje, budou objasněny výčtem jednotlivých oblastí, které podléhají kontrole ze strany obce, a oblastí, které jsou v kompetenci jednotlivých dalších kontrolních orgánů jako například Česká školní inspekce.
ODBORNÝ KONZULTANT
Petr Halada
- učitel
na základní škole
- starosta
obce
- člen
pracovních skupin na MŠMT pro financování regionálního
školství a pro OP VVV
- realizace 3 projektů OPVK
LEKTOR
Mgr. Jiří Holý
- ředitel
Vzdělávacího institutu Středočeského kraje
- člen
Národní rady pro kvalifikace
- dlouholetý
lektor v oblasti kompetencí veřejné správy ve školství
- zkušenosti
z výkonu funkce vedoucího správního a organizačního oddělení
krajského odboru školství a z funkce ředitele školského
úřadu
- realizace 9 projektů OPVK a 1 projektu OPLZZ
Osnova:
- Obec jako zřizovatel školy
- škola jako příspěvková organizace
- škola jako školská právnická osoba
- zřízení, vznik, zrušení, sloučení a zánik školského subjektu
- Školský zákon a z toho vyplývající povinnosti pro zřizovatele
- Školský zákon a z toho vyplývající povinnosti pro obce, které nezřizují školský subjekt
- zřízení školského obvodu
Osnova:
- Orgány školy - zřízení a funkce školské rady, statutární orgán školy, kontrola školského zařízení ze strany obce
- zřizování
školy a organizační změny
- Téma 12 - Sociální oblast
Téma 12 - Sociální oblast
PREZENČNÍ
Kurs by měl účastníkům usnadnit orientaci v sociální oblasti, která se bezprostředně týká obcí.
E - LEARNING
Praktické informace k vědomostem z prezenčního studia a více vysvětlí některé pojmy, se kterými se mohou zástupci obcí při řešení sociálních otázek setkat.
ODBORNÝ KONZULTANT
Mgr. Radek Brázda
- Starosta
obce
- od
r. 2005 (koordinace a řízení při povodňových situacích v obci
v letech 2006 a 2010)
- Rok
v obci, redaktor kapitoly krizové řízení
LEKTOR
Bc. Věra Dvořáková
- ředitelka
Farní charity Litomyšl
- členka
Etické komise DCHHK
- sociální
pracovnice
- 2
funkční období místostarostka obce Vraclav
- zaměření na koncepční a metodickou práci v sociální oblasti.
- Osnova:
- Sociální
služby
- zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, vyhláška č. 506/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách
- možnosti obce v oblasti sociálních služeb (zřízení terénních sociálních služeb - pečovatelská služba, případně vybudování zařízení se stálým režimem, tzv. pobytové služby), registrace sociálních služeb u krajského úřadu, možnosti dotací komunitní plánování sociálních služeb
- Sociálně
právní ochrana dětí
- orgány sociálně právní ochrany dětí, možnosti obce v této oblasti, sociální práce s rodinami apod.
- rodinná politika obce – podpůrné program - finanční dary při narození dítěte, další finanční podpora ze strany obce pro rodiny v tíživé sociální situaci či zapojení obce do aktivit místních neziskovek podporujících fungování rodin a take základní informace o soutěži Obec přátelská rodině a Obec přátelská seniorům.
- Agenda veřejného opatrovnictví
- vymezení v Občanském zákoníku
- práva a povinnosti obce jakožto opatrovníka
Časová dotace: 1 hodina - Sociální
služby
- Osnova:
- Sociální
služby
- zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, vyhláška č. 506/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách
- možnosti obce v oblasti sociálních služeb (zřízení terénních sociálních služeb - pečovatelská služba, případně vybudování zařízení se stálým režimem, tzv. pobytové služby), registrace sociálních služeb u krajského úřadu, možnosti dotací komunitní plánování sociálních služeb
- Sociálně právní ochrana dětí
- orgány sociálně právní ochrany dětí, možnosti obce v této oblasti, sociální práce s rodinami apod.
- rodinná politika obce – podpůrné program - finanční dary při narození dítěte, další finanční podpora ze strany obce pro rodiny v tíživé sociální situaci či zapojení obce do aktivit místních neziskovek podporujících fungování rodin a take základní informace o soutěži Obec přátelská rodině a Obec přátelská seniorům.
- Agenda veřejného opatrovnictví
- vymezení v Občanském zákoníku
- práva a povinnosti obce jakožto opatrovníka
Časová dotace: 1 hodina - Sociální
služby
- Starosta
obce
- Téma 13 - Krizové řízení
Téma 13 - Krizové řízení
Získání základních informací z oblasti krizového řízení, připravenosti starosty a obce na mimořádné situace, spolupráce s orgány krizového řízení.
Modul krizové řízení řeší problematiku managementu ve zvláštních podmínkách. Za normálního stavu, tedy v době, kdy si můžeme vše naplánovat používáme běžné funkce managementu. Nastanou-li ale události, které se vymykají běžným pravidlům a konvencím managementu, pak hovoříme o krizovém řízení. Předložený materiál Vám pomůže lépe se zorientovat v obtížných životních situacích a to zejména ve spojitosti s mimořádnými událostmi.
Krize není konec, krize je příležitost!
ODBORNÝ KONZULTANT
Mgr. Radek Brázda
- Starosta
obce od r. 2005
- koordinace
a řízení při povodňových situacích v obci v letech 2006 a
2010
- Rok v obci, redaktor kapitoly krizové řízení
LEKTOR
Ing. Lubomír Kříž, Ph.D.
- Od
roku 1996 do současnosti působí jako vedoucí pracovník
havarijní služby, která se zabývá likvidací ekologických škod
po ropných haváriích.
- Dlouholetá
zkušennost z krizového
managementu,
z řídících činností zaměřených na analýzu a vyhodnocení
bezpečnostních rizik spojených s únikem ropné látky, s
plánováním, organizováním, a realizací činností prováděných
v souvislosti s řešením havarijní situace.
- V roce
2001 absolvoval na ČVUT Praha v rámci programu Tempus kurz
„Operativní řízení protipovodňové ochrany“.
- Při Vyšší odborné škole stavební a Střední škole stavební ve Vysokém Mýtě vede „Školení pro zástupce povodňových komisí obcí.“
Osnova:
- Úvod
do problematiky krizového řízení, legislativa, základní pojmy
- zákon o krizovém řízení, stav nebezpečí a nouzový stav,
orgány krizového řízení, práva a povinnosti osob v krizovém
řízení.
- Požární
ochrana
- Státní
požární dozor
- Jednotka
Sboru dobrovolných hasičů obce - základní
pojmy, charakteristika Jednotky, druhy a kategorie Jednotek, zřízení
Jednotky v obci, vybavení a profesni zdatnost členů Jednotky,
financování Jednotky.
- Povodně
a další mimořádné situace -
vodní zákon a povodně, povodňové orgány, práva a povinnosti
obce a starosty v případě povodně a dalších mimořádných
situací, zpracování dokumentace a vyhodnocení povodní a dalších
mimořádných situací jako ochrana před trestním stíháním.
- Úvod
do problematiky krizového řízení, legislativa, základní pojmy
- zákon o krizovém řízení, stav nebezpečí a nouzový stav,
orgány krizového řízení, práva a povinnosti osob v krizovém
řízení.
Osnova:
- Úvod
do problematiky krizového řízení, legislativa, základní pojmy
- zákon o krizovém řízení, stav nebezpečí a nouzový stav,
orgány krizového řízení, práva a povinnosti osob v krizovém
řízení, bezpečnostní rady a krizové štáby, Hasičský
záchranný sbor, Policie ČR a ZZS – práva a povinnosti,
mimořádná situace a velitel zásahu.
- Požární
ochrana
- zákon o požární ochraně, Hasičský záchranný sbor –
organizace, příslušníci, práva a povinnosti na úseku PO, obec
a požární ochrana
- Jednotka
Sboru dobrovolných hasičů obce - zřízení
Jednotky v obci, charakteristika Jednotky, druhy a kategorie
Jednotek, vybavení a profesni zdatnost členů Jednotky,
financování Jednotky.
- Povodně a další mimořádné situace - práva a povinnosti obce a starosty v případě povodně a dalších mimořádných situací, povodňové orgány, zpracování dokumentace a vyhodnocení povodní a dalších mimořádných situací jako ochrana před trestním stíháním.
- Úvod
do problematiky krizového řízení, legislativa, základní pojmy
- zákon o krizovém řízení, stav nebezpečí a nouzový stav,
orgány krizového řízení, práva a povinnosti osob v krizovém
řízení, bezpečnostní rady a krizové štáby, Hasičský
záchranný sbor, Policie ČR a ZZS – práva a povinnosti,
mimořádná situace a velitel zásahu.
- Starosta
obce od r. 2005