Osnova témat
- Úvod
- Téma 3 - Veřejné finance, dotace, majetek obce
Téma 3 - Veřejné finance, dotace, majetek obce
ANOTACE (co hlavního kurz přinese)
- veřejné finance (úvod do problematiky)
- právní předpisy z oblasti veřejných financí
- rozpočtový proces u obcí
- transfery (dotace, granty, příspěvky) ve vazbě na poskytovatele a příjemce
- majetek obce a hospodaření s ním
- chyby u obcí při hospodaření s majetkem
ODBORNÝ KONZULTANT
Ivana UHROVÁ
- uvolněná starostka obce
- certifikovaná účetní
- dlouholetá praxe z kontrolní činnosti zaměřené na veřejnou správu, finanční hospodaření neziskových organizací
- dlouholetá praxe z finančního odboru okresního a později krajského úřadu jako ekonom odboru sociálních věcí a zdravotnictví
LEKTOR
RNDr. Zdeněk MATĚJ, Ph.D.
- odborný asistent, Fakulta informatiky, Masarykova Univerzita
- bývalý člen finančního výboru obce Ruda nad Moravou
- tvůrce softwarů pro analýzu finančních dat obcí
- spoluúčast na několika projektech TAČR a GAČR
OSNOVA:
- veřejné finance, veřejná správa - reforma veřejných financí, příjmy státního rozpočtu, rozpočtu obcí a krajů, daňové příjmy, sdílené daně
- nejdůležitější a základní předpisy upravující rozpočet a financování obcí (vyhlášky o rozpočtové skladbě č. 323/2002 Sb.., o FKSP č. 114/2002 Sb.)
- proces sestavování rozpočtu obcí - na co si dát pozor při sestavování rozpočtu, nejčastější chyby při sestavování a schvalování rozpočtu, rozpočtové změny v průběhu roku a jejich schvalování a zveřejňování
- vzory smluv o poskytování dotací z rozpočtu obcí nevýdělečným organizacím, povinnost jejich zveřejňování
- majetek obce a hospodaření - zveřejňování, ceny za prodej a pronájem nemovitostí, zřizování právnických osob, obchodní podíly, vklady do obchodních společností
- výčet nejčastějších chyb při hospodaření s majetkem obcí – nekvalitní právní ošetření smluvních vztahů, zadlužování obcí při hospodaření s majetkem, obcházení zákona o veřejných zakázkách, spolupráce s experty při náročnějších projektech, aktivita členů zastupitelstva při odhlasovávání majetkoprávních kroků
Časová dotace: 3 hodiny
OSNOVA:
- veřejné finance, veřejná správa - reforma veřejných financí, příjmy státního rozpočtu, rozpočtu obcí a krajů, daňové příjmy, sdílené daně
- nejdůležitější a základní předpisy upravující rozpočet a financování obcí (vyhlášky o rozpočtové skladbě č. 323/2002 Sb.., o FKSP č. 114/2002 Sb.)
- proces sestavování rozpočtu obcí - na co si dát pozor při sestavování rozpočtu, nejčastější chyby při sestavování a schvalování rozpočtu, rozpočtové změny v průběhu roku a jejich schvalování a zveřejňování
- vzory smluv o poskytování dotací z rozpočtu obcí nevýdělečným organizacím, povinnost jejich zveřejňování
- majetek obce a hospodaření - zveřejňování, ceny za prodej a pronájem nemovitostí, zřizování právnických osob, obchodní podíly, vklady do obchodních společností
- výčet nejčastějších chyb při hospodaření s majetkem obcí – nekvalitní právní ošetření smluvních vztahů, zadlužování obcí při hospodaření s majetkem, obcházení zákona o veřejných zakázkách, spolupráce s experty při náročnějších projektech, aktivita členů zastupitelstva při odhlasovávání majetkoprávních kroků
Časová dotace: 2 hodiny
- veřejné finance (úvod do problematiky)
- Upravit Téma 4 - Kontrolní řád
Upravit Téma 4 - Kontrolní řád
ANOTACE (co hlavního kurz přinese)
- rozlišení vnitřního kontrolního systému a veřejnosprávní kontroly
- potřeba dobře fungujícího kontrolního systému pro výkon státní správy a samosprávy
- aplikace právních norem v procesu kontrolní činnosti obcí
- odpovědnost řídících pracovníků
- praktické zkušenosti kontrolního řádu
ODBORNÝ KONZULTANT
Ivana UHROVÁ
- uvolněná starostka obce
- certifikovaná účetní
- dlouholetá praxe z kontrolní činnosti zaměřené na veřejnou správu, finanční hospodaření neziskových organizací
- dlouholetá praxe z finančního odboru okresního a později krajského úřadu jako ekonom odboru sociálních věcí a zdravotnictví
LEKTOR
RNDr. Zdeněk MATĚJ, Ph.D.
- odborný asistent, Fakulta informatiky, Masarykova Univerzita
- bývalý člen finančního výboru obce Ruda nad Moravou
- tvůrce softwarů pro analýzu finančních dat obcí
- spoluúčast na několika projektech TAČR a GAČR
OSNOVA:
Legislativní rámec – seznam předpisů (zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, prováděcí vyhláška č. 416/2004, zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole – kontrolní řád, účinný od 1. 1. 2014 a změnový zákon č. 64/2014 Sb., účinný od 1. 5. 2014). Aplikace uvedených právních norem v praxi, jejich případná potřeba novelizace a jaký přínos či negativa přinesly tyto právní normy do činnosti veřejné správy při výkonu samostatné a přenesené působnosti
Vymezení základních pojmů – finanční kontrola
Finanční kontrola – problémy současné právní úpravy, shrnutí systému finanční kontroly – kontrolní řád a změny zákona o finanční kontrole v souvislosti s nabytím účinnosti kontrolního řádu, připravovaný zákon o vnitřním řízení a kontrole ve veřejné správě, vztah odpovědnosti osob odpovědných za schvalovací postupy podle zákona o finanční kontrole. Finanční kontrola a její provádění v příspěvkových organizacích zřízených obcí, směrnice pro zajištění finanční řídící kontroly uvnitř příspěvkové organizace.
Kontrolní řád obce - veřejnosprávní kontroly na místě – poznatky o využití kontrolního řádu z praxe, doručování protokolu do datových schránek příjemce podpory z rozpočtu obce, využití institutu úkonů předcházejících kontrole. Dobrá praxe v oblasti vnitřního kontrolního systému – provázanost schvalovacích postupů s účetnictvím, minimalizace schvalovacích postupů, minimální nastavení systému řídících rizik, příklady vnitřních předpisů na aplikaci kontrolního řádu a finanční kontroly.
Kontrolní řád v praxi - nejčastější právní spory při výkonu kontroly – formy pověření ke kontrole, způsoby zahájení kontroly – zejména problematika předem neohlášených kontrol, kontrolovaná osoba a povinná osoba, příklady z praxe. Přestupky a správní delikty podle zákona o kontrole, pokuty za nesoučinnost při kontrole, pracovní vzory úkonů podle § 138 správního řádu.
Časová dotace: 1 hodinaOSNOVA:
Legislativní rámec – seznam předpisů (zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, prováděcí vyhláška č. 416/2004, zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole – kontrolní řád, účinný od 1. 1. 2014 a změnový zákon č. 64/2014 Sb., účinný od 1. 5. 2014). Aplikace uvedených právních norem v praxi, jejich případná potřeba novelizace a jaký přínos či negativa přinesly tyto právní normy do činnosti veřejné správy při výkonu samostatné a přenesené působnosti
Vymezení základních pojmů – finanční kontrola
Finanční kontrola – problémy současné právní úpravy, shrnutí systému finanční kontroly – kontrolní řád a změny zákona o finanční kontrole v souvislosti s nabytím účinnosti kontrolního řádu, připravovaný zákon o vnitřním řízení a kontrole ve veřejné správě, vztah odpovědnosti osob odpovědných za schvalovací postupy podle zákona o finanční kontrole. Finanční kontrola a její provádění v příspěvkových organizacích zřízených obcí, směrnice pro zajištění finanční řídící kontroly uvnitř příspěvkové organizace.
Kontrolní řád obce - veřejnosprávní kontroly na místě – poznatky o využití kontrolního řádu z praxe, doručování protokolu do datových schránek příjemce podpory z rozpočtu obce, využití institutu úkonů předcházejících kontrole. Dobrá praxe v oblasti vnitřního kontrolního systému – provázanost schvalovacích postupů s účetnictvím, minimalizace schvalovacích postupů, minimální nastavení systému řídících rizik, příklady vnitřních předpisů na aplikaci kontrolního řádu a finanční kontroly.
Kontrolní řád v praxi - nejčastější právní spory při výkonu kontroly – formy pověření ke kontrole, způsoby zahájení kontroly – zejména problematika předem neohlášených kontrol, kontrolovaná osoba a povinná osoba, příklady z praxe. Přestupky a správní delikty podle zákona o kontrole, pokuty za nesoučinnost při kontrole, pracovní vzory úkonů podle § 138 správního řádu.
Časová dotace: 1 hodina
- rozlišení vnitřního kontrolního systému a veřejnosprávní kontroly